Někde zhruba v předškolním věku si děti začínají hrát na „obchod“, právě to je moment, kdy jim pomalu dochází, že se za jídlo nebo hračky, které jim rodiče přinesou, musí platit.
V tomto okamžiku však ještě neumí počítat, takže logicky ani hodnotu peněz neznají. Můžeme jim v tom však pomoci v rámci této hry tak, abychom jim nastínili, co je to např. směnný obchod, jak funguje tok peněz apod.
U školou povinných jedinců, kterým již nečiní problém počítání, můžeme pomalu začít s přidělováním kapesného, stejně tak mu pořiďme kasičku, kde si může své vlastní peníze šetřit, počítat a za ně si pak koupit vytouženou věc či službu. Pojmy, které by takto staré dítě mělo již znát, jsou např. bankomat, platební karta, hotovost, půjčka či spoření.
Výše kapesného se bude lišit podle věku, obecně platí, že dítě na 1. stupni si vystačí s částkou 10 až 50 korun týdně. Jestliže zjistíme, že dítě s penězi již umí hospodařit a neutratí celou výši hned první den a za něco nesmyslného, můžeme kapesné navýšit dle našich možností.
Mějme v paměti, že dětem je třeba často připomínat, že peníze opravdu nerostou na stromě, že rodiče musí velmi tvrdě pracovat na každou vydělanou korunu, aby pak zaplatili bydlení, energie, jídlo a tak dále. A až když po té něco zbyde, mohou společně vyrazit třeba do kina nebo na dovolenou. Tento princip je důležitou informací již pro předškolní děti, aby si uvědomovaly, že maminka nemůže koupit vše, na co prstíkem ukáže.
Na internetu najdeme spoustu pěkně připravených materiálů pro různé věkové skupiny, kdy se děti formou hry naučí finanční gramotnosti, aniž by si to uvědomovaly.
Pro otrlejší rodiče můžete u starších dětí (předpokládá se věk alespoň nad 15 let) vyzkoušet metodu, kdy za vás potomek na týden převezme rodinný rozpočet a vám bude přidělovat kapesné. V tomto případě je lepší mít finanční rezervu, kdyby to nevyšlo, dle vašich představ a v půlce týdne byste jako rodina byli na mizině. Každopádně je tato metoda velmi účinná a dítě velmi rychle zjistí, že nic, ale opravdu nic, dnes není zadarmo a naučí se hospodařit i s málem.